Wat leer je in deze cursus?
We verdiepen ons eerst in het opvragen van gegevens met een query. We bekijken in dit deel de meer geavanceerde queries, waarin we gegevens uit verschillende tabellen combineren, totalen berekenen, enzovoort. Vervolgens leer je in je databank de nodige formulieren en rapporten ontwerpen, zodat je database ook handig en nuttig is voor andere gebruikers.
Onderwerpen en inhoud
- Je leert werken met geavanceerde queries (denk bijvoorbeeld aan meerdere tabellen, berekende velden, parameterqueries, …).
- Je gaat aan de slag met formulieren - je maakt ze op en voert berekeningen uit.
- Je werkt met rapporten - je maakt ze op basis van een query en zorgt dat ze netjes opgemaakt zijn.
Is het iets voor jou?
- Je wil de gegevens van je klanten, activa of projecten in een of meerdere databanken bewaren.
- Je zoekt een betaalbaar systeem om de ledenadministratie van je sportclub of vereniging bij te houden.
- Je hebt een grote muziek- of filmcollectie die je op een toegankelijke manier wil opslaan en raadplegen.
- Je ontdekt graag hoe je efficiënter kan werken met programma's uit het Office-pakket van Microsoft.
Hoe bereid je jezelf voor?
- Je hebt basiskennis van gegevensbanken en formulieren in Access of hebt een gelijkwaardige kennis.
- Excel of Access? Access is beter voor het beheren van gegevens. Met Excel kan je complexe numerieke gegevens uitgebreid analyseren. Kennis en integratie van beide programma's geeft je natuurlijk nog meer mogelijkheden.
- Access is interessante software voor uiteenlopende zakelijke projecten. Bijvoorbeeld factuur- of offertesystemen, tijdregistratie, helpdesk tickets, ... Waarvoor zou jij Access willen gebruiken?